De overheid heeft op Prinsjesdag nieuwe maatregelen aangekondigd die de kosten van zakelijke mobiliteit beïnvloeden. Wij geven een overzicht van de belangrijkste veranderingen. Hou hierbij in het achterhoofd dat het belastingplan na de verkiezingen van 29 oktober wordt behandeld. De definitieve invulling hangt af van de nieuwgekozen Tweede Kamer.
Vanaf 2027 betalen werkgevers 52% pseudo-eindheffing over de bijtelling van auto’s met CO₂-uitstoot. Deze regeling geldt niet voor elektrische auto’s en ook niet voor voertuigen die uitsluitend zakelijk worden ingezet. Voor auto’s die vóór 2027 al aan werknemers beschikbaar zijn gesteld, geldt een overgangsperiode tot 17 september 2030.
Rij jij een elektrische auto? Dan profiteer je nog een paar jaar van de korting op de motorrijtuigenbelasting.
Het fiscale voordeel verdwijnt: vanaf 2026 geldt 22% bijtelling, hetzelfde percentage als voor benzineauto’s. Is jouw nieuwe elektrische auto voor het einde van dit jaar binnen? Dan heb je geluk.
De verlaging van de accijns op benzine, diesel en LPG blijft tot eind 2026 in stand. Hierdoor blijven de brandstofprijzen voorlopig lager dan eerder gepland. Dat is fijn voor de portemonnee!
Heb je meer dan 100 medewerkers in dienst? Dan had je al te maken met de rapportage van de werkgebonden personenmobiliteit. Heb je nu maximaal 250 medewerkers? Dan verlaagt jouw regeldruk aanzienlijk. De CO2-registratie voor werkgebonden personenmobiliteit gaat namelijk pas vanaf 250 medewerkers gelden.
Bij Noordlease volgen we deze ontwikkelingen nauwgezet. Wij zorgen dat jij altijd inzicht hebt in de financiële en praktische gevolgen voor je wagenpark. Neem contact op met jouw Mobility consultant voor advies.
Ben jij nog geen klant maar wil je wel advies rondom jouw wagenpark? Wij denken graag met je mee. Maak nu een afspraak.